Slučaj LazaKostić-LenkaDunđerski je takoreći najčuveniji srpski love story.
Samo što je to ljubavnapriča ne mladića i devojke nego vremešnog muškarca ili muškarca u punojzrelosti i devojke.
Osnovna prepreka realizaciji te veze i pretvaranju u brak bila je upravo velika razlika u godinama, koja nikako nije nailazila na razumevanje pogotovo ljudi tog vremena, pa i mesta (Vojvodina 19. vek). Neostvarena ljubav, kao i tragičan kraj devojke, koja se izgleda ubila prekomernom dozom leka za rezultat su imali jednu od najlepših „ljubavnih pesama“ na srpskom jeziku, pesmu Santa Maria della Salute.
I to je ono što se zna.
A šta se ne zna?
Saopštite svoje probleme, zatražite savete ili postavite pitanja na:
kontakt@akcijent.com
d.a.teodor@gmail.com
viber
messenger Dragan Atanacković Teodor
ili na kontakt formu koja se nalazi u donjem desnom uglu sajta
Ne zna se da je Lenka Dunđerski doživela kraj svog života ne (samo) zato što se Laza Kostić nije usudio dakrene sa njom u brak, nego ponajviše zato što se on, uprkos tome što je voleo Lenku, ipak oženio ili smogao snage da se oženi iako bez ljubavi, što se ne bi moglo reći i za njegovu suprugu, koja je itekako htela da se uda za njega.
Da se Laza nije oženio, nego da je ostao sam, Lenka bi se možda i udala za nekog, takođe bez ljubavi, ali bi ostala živa, svesna da je Laza voli i da čezne za njom.
To bi u potpunosti zadovoljilo njenu važnost, dok je Lazina ženidba, iako bez ljubavi, bila strahovit udarac za nju, odnosno njenu važnost i pokazala joj da u Lazinom životu postoji još nešto jednako važno, pa i važnije nego što je ona, a to je – on sam, Laza, i njegov komoditet.
Na kraju krajeva, priča se i nije morala baš tako odviti, bilo je dovoljno da Lenka postane svesna Lazinih „prioriteta“ i da mu to saopšti, odnosno da se tako udalji od njega i da oporavi svoju važnost.
Ubila se u neznanju o čemu se zapravo radi, iako je slutila.
Ubila je devojku (sebe), koja je izgubila važnost, koju je bila ubeđena da ima kod Laze Kostića, kod čoveka koji se nije usudio ni da je , uprkos očekivanim protivljenjima, zaprosi i tako navuče na sebe opšti gnev, zbog važne mu i prevažne Lenke.
Umesto toga on je kao konformista pristao na neželjeni brak, čime je pokazao da je sebi daleko važniji od Lenke, što je i ona slutila, ali nije dovela do svesti.
Da je dovela bila bi besna i na sebe i na njega, ali bi verovatno preživela tu neprijatnu romansu.
Naravno, ovi se stavovi kose sa već uspostavljenim ocenama ovog slučaja, ali to ne znači da su i netačni.
Dragan Atanacković Teodor, sociolog i osnivač antropopsihologije